Total Pageviews

Friday, December 3, 2010

"ההר הירוק תמיד" לא ישאר ירוק יותר..


היומיים האחרונים הינם ימים לא קלים שעוברים על כולנו, התמונות שנגלות לנגד עינינו באמצעי המדיה השונים רק מראות לנו כמה גדול האסון.
אני יושבת כבר יומיים בבית ולא יודעת איך לעכל את הזוועה שנראית לנגד עיניי.
המקום האהוב עליי מכל בצפון, ככל הנראה מתכלה לנגד עיניי, המקום שאותו הזכיר יורם טהרלב כירוק כל השנה לא יהיה עוד ירוק.

היום כשאני מסתכלת על התמונות ועל המאמצים שעושים על מנת לכבות את שריפת הענק, הלב שלי כואב ושואלת אני למה? למה היה נחוץ להצית את המקום הנפלא הזה? כפי שדווח תהליך השיקום של איזור הכרמל עד לחזרתו למצבו הקודם עלול לקחת משהו כמו 50 שנה. 50 שנה??!! זה פשוט לא נקלט.
השרפה קטפה חיים שלמים של אנשים, וכשאני מדברת על חיים שלמים אני מדברת בשתי מילים האלו לכל מובן המילה, גם חיי אדם וגם חיים שלמים שאנשים בנו יחד עם המשפחות שלהם. כל הזכרונות , כל העמל הקשה שעבדו כל חייהם על מנת להגיע לבית שלתפארת מדינת ישראל נשרף כליל לנגד עינם.

בתור אחת שגדלה וטיילה אינסוף באזור הזה, האסון בכרמל פשוט שובר לי הלב. זהו אזור שאני מאוד מחוברת אליו מכל הבחינות ופתאום בין רגע המקום לא יהיה עוד כמו שהיה.
אזור יערות והר הכרמל מסמל מבחינתי משהו קסום, משהו פסטורלי שאליו הולכים במטרה להתרחק מהעולם ולקבל קצת שקט נפשי, במטרה לקבל קצת כוחות מחודשים ולנשום את האוויר הצח.
בעיניי לקיבוץ בית אורן יש ערך סנטימנטלי, ואני חושבת שזאת הסיבה שקצת קשה לי לעכל את גודל האסון.
למקום הזה אני מקשרת זכרונות יפים ונוסטלגים, זכרונות שאנצור בליבי לעוד הרבה שנים טובות.

זה המקום שאליו חבר שלי לקח אותי ביום הולדת הראשון שלי כשנהיינו זוג. מי שהיה בספא בית אורן והתארח בבית הארחה מבין שמדובר במקום מושלם לחופשה זוגית. בית הארחה זה משקיף אל נופה הירוק של הכרמל ומזכיר כמה המקום הזה מביא את הרוגע והשלווה שכל אחד צריך לעצמו. וכמובן לא מיותר להזכיר שחזרנו שנה לאחר מכן לאותו מקום. בנוסף, עשינו הרבה טיולים באזור וכל פעם גילינו אזור קסום חדש. התברר לנו שלא צריך לנסוע לצפון הרחוק לצימר אלא לנסוע 20 דקות ולגלות מקומות שפשוט לא יאומן שנמצאים מטר מהבית.

כשאני נזכרת בכל מה שעברתי במקום הזה, מתנגן לי שיר אחד ויחיד בראש, והוא שירו של יורם טהרלב- "ההר הירוק תמיד". רבים מהשירים שלו כתובים בהשראת נעוריו וחייו בקיבוץ יגור. טהרלב רשם את השיר ובו הוא מתאר את ילדותו אל מול הר הכרמל שלרגליו שוכן הקיבוץ.









ההר הירוק תמיד  
מילים: יורם טהרלב
לחן: מוני אמריליו

פקחתי את עיני, היה אז חודש שבט,
ראיתי מעלי ציפור קטנה אחת
ותכלת השמים וענן יחיד
וראיתי
את ההר הירוק תמיד.

ההר הירוק כל ימות השנה
אני עוד חולם ושואל
לנשום רוחותיך כבראשונה
לשכב בצילך כרמל.

במשחקי ילדות קלי השיכרון
רדפתי פרפרים, החלקתי במדרון,
ועת חיפשתי לי מסתור ללב תמים
אז ברחתי
אל ההר הירוק תמיד.

ההר הירוק כל ימות השנה
אני עוד חולם ושואל
לנשום רוחותיך כבראשונה
לשכב בצילך כרמל.

בשנות הנעורים, בשנות האהבה,
טיפסנו בשביליו, ידי בתוך ידה,
השקפנו למרחק, לעבר העתיד
וחלמנו –
על ההר הירוק תמיד.

ההר הירוק כל ימות השנה
אני עוד חולם ושואל
לנשום רוחותיך כבראשונה
לשכב בצילך כרמל.

הלכנו לצבא גדולים ונבוכים,
מתוך המלחמות חזרנו כאחים
הבאנו על כפיים רע וידיד
ונפרדנו –
מול ההר הירוק תמיד.

ההר הירוק כל ימות השנה
אני עוד חולם ושואל
לנשום רוחותיך כבראשונה
לשכב בצילך כרמל.

וילדינו כבר היום הם עלמים
הורינו – שערם הלבין מרוב ימים
אך צעירים נהיה כל בוקר, עת נביט
אל אחינו –
אל ההר הירוק תמיד.

ההר הירוק כל ימות השנה
אני עוד חולם ושואל
לנשום רוחותיך כבראשונה

לשכב בצילך כרמל.




כשנסעתי אתמול הבייתה מהמרכז, לא יכולתו להתעלם מענן העשן מתוך הר הכרמל, שכיסה אזור שלם. פשוט אין מילים! המהפך של ירוק העד לאפר שחור...



מקווה שנשמע אך ורק בשורות טובות ושזוועה זו תגיע לקיצה במהרה,
מה שנשאר לי לומר זה עם ישראל חי! ומי וייתן שנמשיך להיות חזקים ונמשיך לעזור ולתמוך אחד בשני,
שולחת אני את תנחומיי למשפחות ואיחולי החלמה לפצועים,
שלכם,
שלומק'ה.

1 comment:

  1. So sorry to hear about the destruction and deaths from the fire. It really is tragic. I have been thinking about you as I hear about it in the news. I hope it can be put out and the forest can begin to recover soon. Best wishes and prayers from Kansas!

    ReplyDelete